A porozitásmérés valójában az anyag légáteresztő képeségének mérése. Az ernyő anyagának egységnyi területén mennyi idő alatt áramlik át egységnyi levegő. A siklóernyő porozitásának a méréséhez JDC MK 1 porozimetert használunk, amely a legelfogadottabb és legtöbbet használt porozitásmérő a siklóernyős szakmában. A JDC MK 1 azt méri, hogy mennyi idő alatt jut át 0.25 liter levegő 38.5 cm2-nyi anyagon 4 hPa nyomás mellett.
Hogyan végzi klubunk a porozitásmérést?
Klubunk a svájci gyártmányú JDC műszerrel végzi a méréseket. A mérést minden esetben középen a belépőélnél végezzük, mivel a csomagolásnál itt sérül legjobban az ernyő. Használt felszerelések esetén a feltüntetett értékek mindig az általunk mért legrosszabb porozitási érték.
Klubunk mérés utáni besorolása :
Állapot | JDC érték másodpercben | Repült óra |
Új | >300 | <20 |
Kiváló | 200-300 | 20-50 |
Jó | 100-200 | 50-150 |
Megfelelő | 50-100 | 100-300 |
Használt | 20-100 | 200-450 |
Kuka | <20 |
300+ |
Hogyan befolyásolja az ernyő viselkedését a porozitási érték ?
Az új ernyőket különböző szervezetek ellenőrzik, hogy meghatározzák azok teljesítményét és biztonságosságát. Ezen ellenőrzések alkalmával az ernyők porozitása kicsi, mivel újak. Az ernyők szerkezetét a légnyomás befolyásolja, ezért azok porozitása is kapcsolódni fog a nyomáshoz. Az ernyő porozitásának emelkedésével, megváltozik annak viselkedése is. A porozítás érték csökkenése a következő repülési tulajdonságokra hat negatívan:
- siklószámra
- sebességre
- startolási hajlamra
- becsukódás és visszanyílási hajlamra
- átesési hajlamára
Ha az ernyő porózusabb, akkor az anyaga gyengébb, elhasználódottabb, mint újonnan vásárolt korában. A gyengébb anyag könnyebben elszakad. Ezek a szakadások történhetnek startoláskor vagy sziklához közeli landoláskor, de akár repülés közben is egy nagyobb frontális becsukódáskor. Az ernyő szakadása becsukódáskor elég valószínűtlen, de előfordult már ilyen eset. Ha a porozítási érték a minimálisra csökken akkor előfordulhat spontán átesés, ami az ernyő végét is jelenti. A műszeres vizsgálat pont ennek az esetnek az elkerülése érdekében került bevezetésre.
Amennyiben azt tapasztalod hogy a siklóernyőd nehezen vagy fel sem akar jönni a startnál, akkor mindenképp keress fel egy vizsgáló műhelyt, ahol megnézik az ernyő porozitását.